Cadettenalmanak neemt je mee terug naar de cadettentijd van weleer

Door Janneke Scheepers op 2024-03-13T10:43:00+01:00 | 0 Reacties

Ben je cadet geweest op de Koninklijke Militaire Academie (KMA) in Breda en wil je graag herbeleven hoe het cadettenleven toen was? Wil je de naam opzoeken van iemand die in het verleden cadet is geweest? Je vindt wat je zoekt in de cadettenalmanakken, bewaard gebleven sinds de eerste editie uit 1830.

"De cadettenalmanak is een jaarboek voor en door de cadetten zelf. Ze kijken erin terug op hun periode op de KMA”, vertelt Jack de Graaf, bibliothecaris van bibliotheek NLDA. “De redactie ligt in handen van de Almanak Commissie. Alle cadetten krijgen jaarlijks een exemplaar. Later vinden ze het leuk om daar nog een keer in te kijken en te zien wat er allemaal is gebeurd in bijvoorbeeld het jaar 2018."

Cadettencultuur en tijdsbeeld

Ook voor wie geen cadet is geweest, zijn de boeken interessant om door te bladeren. Ze bieden een inkijkje in de cadettencultuur en geven een prachtig tijdsbeeld.

Jack: "De inhoud is serieus maar vaak toch ook wel enigszins ludiek. Vaste elementen zijn bijvoorbeeld de lijst van cadettenverenigingen en de Senaat met foto. De almanakken blikken terug op wat er het voorgaande jaar gebeurd is, soms van maand tot maand. Je vindt er weetjes in zoals: waar komt de naam Kilacadmon vandaan, of waarom hadden we hier een Cadetten Muurklim Vereniging? Het is bijzonder dat de verhalen van binnenuit al die jaren zo gedetailleerd bewaard zijn gebleven."

Vader of opa opzoeken

Geregeld ontvangt de bibliotheek bezoekers die het interessant vinden om bijvoorbeeld hun vader of opa op te zoeken in de almanakken. "Je kunt elke cadet die hier op de KMA heeft gezeten, terugvinden in deze almanakken", legt Jack uit. "Dat geldt óók voor de KNIL-cadetten en, in almanakken uit de jaren ’50, de Indonesische cadetten."

Behalve de namen en adressen bevat een aantal almanakken ook portretfoto’s van de cadetten. Met het oog op de privacy zijn portretfoto’s vanaf 2012 weggelaten. Wél vind je meestal een groepsfoto van het promotiejaar.

Alle cadettenalmanakken zijn in te zien in de bibliotheek op het KMA-terrein in Breda.

Cadettenalmanakken inzien

De eerste cadettenalmanak dateert van 1830. Sindsdien is bijna elk jaar een nieuwe almanak uitgebracht, uitgezonderd oorlogsjaren. De edities van 1830 tot en met 1939 zijn gedigitaliseerd en kun je op je scherm doorbladeren. Je vindt ze op NLME.nl, de website van Nederlands Militair Erfgoed. Alle edities van de cadettenalmanakken zijn daarnaast in te zien in bibliotheek NLDA op het terrein van de KMA in Breda. Als bezoeker buiten Defensie dien je hiertoe een afspraak te maken.

Beeldmateriaal: cadettenalmanakken van de Koninklijke Militaire Academie te Breda door bibliotheek NLDA, 2024.

Voeg een reactie toe

0 Reacties.

Ontvang een seintje bij nieuwe berichten.

This post is closed for further discussion.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.